Pracujemy w godzinach 8:30 do 16:30
od poniedziałku do piątku

0

Pracujemy w godzinach 8:30 do 16:30
od poniedziałku do piątku

Sztuka modelowania 3D: Recenzja Maya 2024

Sztuka modelowania 3D: Recenzja Maya 2024

Autodesk Maya 2024 to imponująco obszerny, wszechstronny i potężny program do tworzenia treści 3D, czasami nazywany programem do modelowania 3D. Jednak jego funkcjonalność nie ogranicza się tylko do modelowania. Moduły Mayi, w tym modelowanie, teksturowanie, rigging, animacja, symulacje dynamiczne i renderowanie, są wszechstronne i dobrze opracowane. Ze względu na rozległość i głębokość narzędzi, a także pewne cechy i dziedziczone funkcje, nauka Mayi wymaga dużo czasu i cierpliwości. Ale jeśli jesteś gotów poświęcić miesiące i przejść przez pewne trudności i błędy, zyskasz doskonałą znajomość jednego z czołowych programów do animacji w branży rozrywkowej i programu, który został uznany za najlepszy wybór redakcji w kategorii tworzenia treści 3D.

maxresdefault (3).jpg

Ile kosztuje Maya?

Autodesk oferuje kilka opcji licencjonowania Maya. Subskrypcja kosztuje $225 miesięcznie lub $1,785 przy płatności z góry za cały rok. Poza tym istnieje nowy system Flex-tokenów, w ramach którego jeden dzień użytkowania kosztuje 6 tokenów, przy cenie każdego tokena wynoszącej $3. Ta opcja jest odpowiednia, jeśli potrzebujesz dostępu sporadycznie. Niewykorzystane tokeny tracą ważność po roku, a minimalna ilość do zakupu to pakiet 100 tokenów. W sumie płacisz $300 za 16 dni użytkowania.

W celach ewaluacyjnych dostępna jest 30-dniowa darmowa wersja próbna, jak również darmowe licencje edukacyjne dla studentów i nauczycieli, które są odnawiane co roku. Co więcej, chociaż jest mniej aktywnie reklamowany, istnieje budżetowa opcja subskrypcji Indie dla użytkowników z rocznym dochodem poniżej 100 000 dolarów (zob. warunki i postanowienia), którzy mogą nabyć licencję na rok za jedyne $290. To świetna oferta. Różnorodność planów taryfowych pozwala wybrać ten najbardziej odpowiedni dla siebie.

05XQax7d0hNI3If6Lu154X9-11.jpg

Maya jest jednym z najdroższych programów do modelowania 3D. 3ds Max ma podobną cenę, co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę, że oba należą do tej samej firmy. Dla porównania, Cinema 4D jest tańszy, z cenami zaczynającymi się od $94 miesięcznie lub $719 rocznie. Houdini, która została wybrana przez redakcję jako najlepszy wybór do efektów specjalnych, oferuje także subskrypcję Indie w cenie $270 rocznie, co jest nieco tańsze niż Maya. Modo kosztuje $689 rocznie, a Blender jest całkowicie darmowy dla wszystkich. Większość z tych konkurencyjnych produktów (z wyjątkiem Blendera) ma różne warianty cenowe.

Dziękuję za szczegółowe przedstawienie cen Autodesk Maya. Maya jest rzeczywiście jednym z najpotężniejszych i najbardziej wszechstronnych programów do modelowania 3D.

Rozpoczęcie pracy w Maya

Podczas pierwszego uruchomienia Maya zobaczysz ekran startowy z serią interaktywnych tutoriali, które odbywają się bezpośrednio w programie. Lekcje doskonale wyjaśniają podstawy programów 3D, pozwalając użytkownikom ćwiczyć z każdym narzędziem podczas jego prezentacji. Mimo pewnych nieregularności w wydajności odtwarzania na mojej potężnej stacji roboczej, te tutoriale są mądre, i polecam je tym, którzy wcześniej nie pracowali z programami 3D. Jeśli przechodzisz z innego pakietu 3D, być może łatwiej będzie ci obejrzeć kilka filmów i zacząć eksperymentować ze swoimi plikami.

Jeśli po raz pierwszy stykasz się z 3D, interfejs Maya wydaje się przeładowany narzędziami i panelami, co początkowo może cię przestraszyć. Niemniej jednak, złożoność interfejsu użytkownika jest średnia dla aplikacji tworzenia treści cyfrowych, a większość elementów można dostosować lub ukryć.

Maya dzieli funkcjonalność na zestawy menu (np. Modelowanie, Animacja, FX), co po prostu pozwala uniknąć obecności około 40 menu w górnej części ekranu. W "Outliner" po lewej stronie wyświetlany jest hierarchiczny spis wszystkich obiektów w twoim bieżącym pliku, podczas gdy panele "Attribute Editor" i "Channel Box" po prawej stronie pozwalają edytować różne właściwości tych obiektów. Przywrócenie atrybutów do ich początkowych wartości to funkcja, której cenię w Cinema 4D i która jest wspaniale zaimplementowana w Houdini. Niestety, w Maya jest znacznie trudniej zresetować różne eksperymenty i korekty. Bądź gotów często korzystać z funkcji "Cofnij".

Istnieje wiele materiałów szkoleniowych dla początkujących w Maya od Autodesk i innych członków społeczności, zarówno płatnych, jak i darmowych. Kilka kursów i małe projekty praktyczne pomogą ci zacząć pracę, chociaż nie tak szybko, jak nauka programów do edycji zdjęć czy nawet programów do montażu wideo, niezależnie od tego, jak skomplikowane by one były. Spodziewaj się kilku tygodni lub miesięcy praktyki, zanim poczujesz się pewnie realizując swoje projekty w Maya, zwłaszcza jeśli podejmujesz się pełnego procesu produkcyjnego, od modelowania do animacji i renderingu końcowych klatkę.

Co nowego w Maya 2024?

Zwykle nowe wersje Maya są wydawane co roku z trzema lub czterema aktualizacjami oprogramowania w międzyczasie. Maya 2024 oferuje stosunkowo niewiele nowych funkcji, ale wiele poprawek wydajności oraz usprawnień w procesach roboczych i istniejących narzędziach. W szczególności narzędzia Boolean, Retopology oraz Deformer otrzymały dodatkowe możliwości.

05XQax7d0hNI3If6Lu154X9-4.jpg

Nowe narzędzie do adnotacji o nazwie Blue Pencil zastępuje poprzednią wtyczkę Grease Pencil. Blue Pencil pozwala dodawać tekst i rysować w 2D w oknie podglądu, głównie w celu dodawania notatek podczas przeglądania lub blokowania animacji. Nie mylcie go z Grease Pencil w Blender, potężnym narzędziem do rysowania i animowania, łączącym sztukę 2D i 3D.

Dodatkowo, Maya buforuje węzły historii geometrii, aby unikać niepotrzebnych powtórnych obliczeń. Ma to na celu zapobieganie spowolnieniu procesu modelowania po wprowadzeniu wielu zmian i stworzeniu rozbudowanej historii konstrukcji. Jak w przypadku większości aktualizacji związanych z wydajnością, wyniki mogą różnić się w zależności od sytuacji.

Wreszcie, niektóre zaawansowane funkcje zostały ulepszone, w tym wtyczka Universal Scene Description (USD), integracja Bifrost-USD, zarządzanie kolorami oraz skryptowanie w Python. Chociaż aktualizacja nie stanowi dużego kroku naprzód, widzimy tendencję do zmniejszania skomplikowania między programem a użytkownikiem, czyniąc go bardziej przyjaznym i wydajnym.

3D Modelowanie w Maya

Maya oferuje bogaty zestaw narzędzi do modelowania zarówno obiektów organicznych, takich jak ludzie i stwory, jak i tzw. modeli o twardej powierzchni, na przykład pojazdów, broni czy przedmiotów codziennego użytku. Narzędzia są funkcjonalne i spełniają większość potrzeb, jednak niektóre użyteczne funkcje mogą Cię nieco rozczarować, jeśli wcześniej korzystałeś z Blendera czy Modo. Z jednej strony brakuje dokładnych możliwości modelowania, z drugiej zaś system menu kontekstowego Maya pozwala szybko wybierać narzędzia i polecenia za pomocą gestów myszy. Ponadto wiele kluczowych narzędzi do modelowania, takich jak Multi-cut i Quad Draw, jest dobrze zaprojektowanych, a narzędzia do rzeźbienia, chociaż nie mogą zastąpić specjalistycznych programów takich jak ZBrush, są dość niezawodne i wygodne do bezpośredniego dostępu w Maya.

Rigging i animacja

Retopologia to proces przekształcania siatek (często bardzo gęstych lub szczegółowych) w czystszą geometrię z mniejszą ilością wieloboków, a w Maya 2024 ten proces został znacznie ulepszony. W teście 3D-skanu z 1,5 miliona wieloboków, przekształcanie modelu do około 20 tys. wieloboków trwało 1:40 w Maya 2024. W przeciwieństwie do tego, Maya 2022 osiągnęła 1,0% postępu po około 10 minutach z przewidywanym czasem 18 godzin. ZBrush wersji 2022.0.5 ukończył swoją retopologię w przybliżeniu w tym samym czasie (1:56) co Maya 2024, ale zwrócił wynik dwukrotnie wyższy niż żądana rozdzielczość (co jest typowe dla trybu adaptacyjnego).

Symulacje dynamiczne

Dynamika w Maya to systemy do tworzenia elastycznych ubrań i włosów, efektów cieczy (woda, dym, ogień), cząstek, kolizji między twardymi obiektami i wielu innych. Jeśli wydaje się to wieloma różnymi systemami, Maya komplikuje sprawę, wprowadzając wiele systemów dla większości rodzajów efektów.

Nucleus, przedstawiony w 2007 roku, to jednolita ramka symulacji, która ma na celu połączenie symulacji włosów (nHair), ubrań (nCloth) i cząstek (nParticles). Zasługuje na uznanie za stworzenie niezawodnego i wszechstronnego systemu do tworzenia efektów dynamicznych, ale korzyści jednego zestawu narzędzi są zacieniane zarówno przez przeszłość, jak i przyszłość. Maya zachowuje przestarzałe cząstki i twarde ciała z nieznanych powodów. Zakładanym zamiennikiem dla przestarzałych twardych ciał jest Bullet, oddzielny wtyczka, który domyślnie nie jest aktywowany, co sprawia, że nowi użytkownicy zastanawiają się, jak stworzyć tak prosty efekt jak wieża z klocków. Wskazówka: użyj MASH, który oferuje własną implementację rozwiązania Bullet.

Patrząc w przyszłość, Bifrost wydaje się zastępować rozwiązania do symulacji cieczy i rozszerza się na modelowanie proceduralne, symulację ubrań i symulację cząstek. Wizualny wykres Bifrost oparty na węzłach obiecuje elastyczny i złożony sposób tworzenia wielu efektów. Niemniej jednak, mimo że jest częścią Maya od 2018 roku, wydaje się mniej dostępny i mniej zintegrowany niż symulacje oparte na Nucleus.

Autodesk powinien rozważyć przeniesienie przestarzałych systemów do oddzielnych wtyczek, które domyślnie są wyłączone (jak wtyczka do wełny), i włożyć więcej wysiłku, aby umożliwić artystom szybsze oswojenie się z narzędziami do symulacji dynamicznej i modelowania proceduralnego, które są aktywnie rozwijane.

Arnold

Arnold to silnik renderowania śledzenia promieni od Autodesk, który jest w stanie tworzyć niezwykle fotorealistyczne obrazy. Był używany jako główny silnik renderujący w wielu filmach animowanych i filmach z efektami wizualnymi, więc nie ma wątpliwości co do jego zdolności radzenia sobie z wymagającymi scenami i tworzenia niesamowitych wyników.

Licencja Maya pozwala na renderowanie w Arnold w oknie podglądu, w tym zapisywanie obrazów i sekwencji obrazów. Niemniej jednak, aby renderować na klastrze lub lokalnie w trybie wsadowym, potrzebna jest oddzielna licencja Arnold, aby usunąć znaki wodne za 50 dolarów miesięcznie lub 380 dolarów rocznie.

Arnold jest znacznie prostszy w użyciu niż Mental Ray, poprzedni wbudowany silnik renderujący. Jeśli korzystałeś już z innego nowoczesnego silnika renderującego, dostosowanie się do Arnolda będzie łatwe. Jest bezstronny i oparty na zasadach fizycznych, więc jest stosunkowo mało nietrywialnych ustawień, aby uzyskać czyste, atrakcyjne rendery.

Arnold również czuje się nowoczesny i wszechstronny. Dołączony jest różnorodny zestaw shaderów do tworzenia różnych materiałów, chociaż wszechstronny i przyjazny dla artysty aiStandardSurface spełnia większość moich potrzeb. Używając obrazu HDR wyświetlanego na kopule świetlnej, mogę uzyskać wspaniałe wyniki w ciągu kilku minut.

Wnioski

Chociaż Maya może być trudna do nauczenia się i zawiera więcej niż wystarczająco swoich specyfik oraz rozczarowań, jest to wszechstronne i uniwersalne oprogramowanie, które pozwala dostosowywać i rozszerzać je, aby spełniać Twoje konkretne potrzeby, czy jesteś pojedynczym entuzjastą czy członkiem dużego zespołu w czołowym domu produkcyjnym VFX. Niektóre funkcje mogą wydawać się przestarzałe lub opuszczone, ale Maya wciąż pozostaje bardzo aktualna i nadal otrzymuje innowacyjne aktualizacje. Sprawia to, że jest ona wyborem redakcji nie tylko ze względu na jej moc, ale także jako standardowy software branży, którego wszyscy profesjonalni artyści 3D powinni umieć używać.

Jeśli rozważasz zakup Mayi lub masz dodatkowe pytania, odwiedź stronę z opisem produktu. Możesz również skontaktować się z naszym menedżerem telefonicznie lub poprzez czat online, aby uzyskać dodatkowe informacje.