Pracujemy w godzinach 8:30 do 16:30
od poniedziałku do piątku

0

Pracujemy w godzinach 8:30 do 16:30
od poniedziałku do piątku

Funkcje i "znaki rozpoznawcze" Axure RP

Funkcje i "znaki rozpoznawcze" Axure RP

Prototyp jest szczegółowym schematem witryny. Pomaga przemyśleć strukturę stron i sekcji, lokalizację bloków informacyjnych na każdej stronie, a także koordynuje witrynę z klientem.

Zazwyczaj prototyp jest tworzony w czerni i bieli. Technika ta jest pomocna kiedy zależy ci, aby skupić się na strukturze witryny i lokalizacji informacji, a nie na pięknym projekcie.


Zasady i cechy prototypowania w Axure

Przed przystąpieniem do projektowania interfejsu ważne jest, aby zrozumieć, w jakim celu zamierzasz go użyć.

Jeśli jesteś projektantem, klientem (i masz wizję produktu i musisz to wprowadzić) lub musisz przygotować schemat demonstracyjny - możesz dodać więcej obrazów, pracować z głębokim programowaniem elementów, bawić się kolorami. Przy tym zaleca się również wykonanie wersji adaptacyjnej na jednej stronie.

Ogólnie rzecz biorąc, wymagania dotyczące prototypowania w przybliżeniu są następujące:

  • Wszystkie elementy („czapeczka”, „piwnica”) są wykonywane przez wzorzec.

  • Nie wprowadzamy „leapfrog” w pracy ze stylami i czcionkami. Chodzi o nagłówki, główny tekst.

  • Wszystkie elementy, w których posiadające interaktywność (suwaki, banery, listy rozwijane itp.) będą realizowane za pośrednictwem Interactions. Jest to konieczne, aby wizualnie zrozumieć, które elementy są statyczne, a które nie.

  • Idealny prototyp powinien być połączony, aby wyjaśnić, gdzie następuje przejście po kliknięciu elementu. Łącza tekstowe są oznaczone podkreśleniami, pseudonimy są kropkowanymi liniami.

  • Prototyp jest tworzony dla przykładowych stron. Na przykładzie, sklep internetowy posiada: stronę główną, katalog, karta towaru, kontakty, zwykłą stronę tekstową (płatność, dostawę, informację o firmie), osobisty gabinet, kroki płatnicze. W zależności od ilości i wymagań, można dodać najczęściej zadawane pytania, artykuły, kontakty w różnych miastach itp.

  • Prototyp powinien być wykonany na siatce wymiarowej.

  • Jeśli posiadasz już gotowy tekst do prototypu, powinieneś go użyć. Dozwolone jest używanie "dummy text" (Lorem Ipsum), ale musimy w przybliżeniu wiedzieć, ile tekstu będzie widniało na końcu.

  • Tytuły, tekst w wyskakujących oknach, pozycje menu - powinny mieć znaczenie. Nawet jeśli zostanie to później zmienione na etapie redakcyjnym, możesz zapisać "roboczą" nazwę, która przekazuje ogólny sens projektu.

  • Wszystko powinno być bardzo schematyczne, bez upiększania elementów. Ale są wyjątki. Aby zademonstrować klientowi (kierownictwu, współpracownikom, testerom) wynik zbliżony do ostatecznej formy, czasami warto dodawać kolorowe obrazy, logotypy i rozwiązania kolorystyczne.

  • Wszystkie interaktywne elementy, strony, kreatory, niektóre obiekty - powinny być w znacznym stopniu nazwane.

  • Zaleca się zamknięcie prototypu za pomocą hasła.

  • Warto przejść przez hierarchię na poziomie strony, aby zagnieżdżenie było widoczne.

  • W przypadku każdej rozdzielczości zaleca się utworzenie oddzielnej strony: pomoże to uniknąć pomyłki podczas komponowania na wszystkich dalszych etapach: projektowania, rysowania, układu, programowania. Każda rozdzielczość jest oddzielona folderami.

  • Możesz użyć ekranu startowego, który powie Ci, czym jest projekt, jaką posiada wersję, kto wykonuje prototyp i linki do podstawowych uprawnień. Ten element jest opcjonalny.


Axure RP posiada cechy, które odróżniają go od konkurencji, między innymi:

  • Prototypy są montowane na podstawie podstawowych elementów, tak jak w konstruktorze. Elementy z kolei są zintegrowane z bibliotekami. Mogą to być ikony, pola tekstowe, przyciski, wybrane czcionki, a także złożone obiekty z wieloma panelami dynamicznymi.

  • Większość podstawowych elementów to prostokątne pojemniki. Nawet tekst lub nagłówki "dummy text" wyglądają jak pojemnik z przezroczystym tłem z przyciętą ramką. W ten sam sposób w dowolnym pojemniku możesz ułożyć tekst i sformatować go w dowolny sposób.

  • Do tworzenia złożonych elementów interaktywnych potrzebne są panele dynamiczne. Jest to obiekt lub grupa obiektów, które są przenoszone do oddzielnego nieskończonego obszaru, wewnątrz którego jest również możliwe utworzenie nieskończonej liczby obszarów roboczych, stanów (State) zarówno na jednym poziomie, jak i na następnym poziomie zagnieżdżania. Najlepiej ilustruje to sen z filmu "Incepcja". Same panele dynamiczne mogą być ukryte, przeniesione i zmienione na stronach. Są one używane do implementacji zakładek, modalnych okien pop-up, złożonych efektów po najechaniu kursorem, podczas ładowania strony i tak dalej.

  • MasterS. Jak już wspomniano powyżej, masterS jest nie tylko ciekawą funkcją, ale także istotnym warunkiem. Za jego pomocą można implementować elementy end-to-end, które pozostaną niezmienione na wszystkich stronach: nagłówek, „piwnica”, formularz subskrypcji, karta produktu na liście. Kreator jest w zasadzie panelem dynamicznym, tylko ma oddzielny obszar roboczy (domyślnie w lewym dolnym rogu) i funkcję dodawania/usuwania na wszystkich stronach. Powstaje pytanie, ale na czym polega trudność w zwykłym kopiowaniu elementu na każdą nową stronę? Jeśli prototyp składa się z 2-3 stron nie stanowi to problemu, ale jeśli chodzi o 20 stron i w toku pracy trzeba dokonać zmian w elemencie przekrojowej, należy również dokonać zmian na wszystkich stronach, co jest bardzo niewygodne.

Wnioski: kto tworzy prototyp strony i dlaczego jest potrzebny

Dość łatwo opanować podstawowe funkcje Axure, dlatego program jest używany nie tylko przez projektantów UX, ale także menedżerów projektów, marketerów i copywriterów. Pomaga to zaoszczędzić czas i zasoby. Projektant rysuje prototyp podczas komunikacji z klientem i przekazuje projektantowi jasny przewodnik dotyczący tego, jak i co robić, zmniejszając liczbę powtórzeń edycji.